יום ראשון, 22 ביולי 2018

פונדקאות

https://www.facebook.com/or.hadar.or/posts/10156494210863158


בואו נשחק משחק:
מה הדבר הראשון שעולה לכם לראש כשאתם שומעים את המילה "פונדקאות"?
ובכן, יש כאלו, מסתבר לא מעט, שהדבר הראשון שקופץ להם הוא - ניצול.
ניצול, החפצה, נשים עניות ולא משכילות שעושות זאת בלית ברירה, מוכרות את גופן, מוסרות את הילד שלהן. לא פעם אפילו שמעתי הקבלה לזנות.
אז בואו תנו לי לנפץ לכם כמה מיתוסים -
אני הדר ואני פונדקאית גאה.
אף אחד לא ניצל אותי, אף אחד לא פגע בי, אף אחד לא הכריח.
אני אישה משכילה ואינטילגנטית, בעלת משפחה מהממת ותומכת.
אני לא עניה מרודה ולא מכרתי את גופי.
אני אמא, אישה,
שעברה טיפולי פוריות בעצמה וחוותה את הכמיהה, את האכזבה שבכשלון ואז גם את ההצלחה המיוחלת. אני אישה שחשבה על כל אותם הורים משתוקקים, אלו שמתאכזבים שוב ושוב ושוב ולא זוכים להגיע להצלחה, או שבכלל - מראש אין להם סיכוי
והחליטה, לעזור להם להגשים את החלום.
חוק הפונדקאות *בישראל* הוא מוסדר, מוקפד, הוגן ומגן קודם כל! על הפונדקאיות.
האמת, שאחרי כל הדרך, הבדיקות, המבחנים והאבחנות שעברתי בדרכי להיות פונדקאית,
אני יכולה להמשיך למסלול ישיר לקבלה לנאס"א 
כן, עד כדי כך.
והנה עוד כמה עובדות שבטח לא ידעתם על הליך פונדקאות בישראל:
*אישה עוברת הליך ארוך עד שמאושרת להיות פונדקאית.
היא עוברת בדיקות גופניות, אבחון פסיכולוגי, שיחות עם עו"ד, הסברים מפורטים מרופא פוריות, ראיון אישי שלה ושל בן/בת זוגה ועוד. אף אחת לא נכנסת להליך כזה בעיניים עצומות או באופן שיאפשר ניצול שלה.
* פונדקאית מלווה לאורך כל התהליך ע"י עו"ד, מבוטחת כמעט בכל ביטוח אפשרי, זכאית להתייעצות עם רופא צד שלישי בכל דילמה רפואית, מלווה ע"י פסיכולוג לה ולילדיה אם היא חפצה בכך.
*אישה לא מאושרת להיות פונדקאית אם עברה משבר (לדוגמא גירושין או מוות במשפחה) בשנה שקדמה לפונדקאות, לא אם פונה להליך מתוך עוני ועושה זאת רק עבור הכסף בלית ברירה, לא אם היתה עם סכרת הריון בהריונה הקודם או עברה 2 ניתוחים קיסריים.
היא לא מאושרת אם טרם עברה שנה מהלידה האחרונה שלה או אם היא מעל גיל 38. לא אם עברה יותר מ3 לידות ולא אם בן/בת הזוג שלה לא תומכ/ת בה ב100%.
כל התנאים האלו, כמובן, כדי לדאוג ולהגן לבריאותן הפיזית והנפשית של פונדקאיות.
*השלב הסופי, רגע לפני חתימת הסכם על הליך פונדקאות, הוא שיחה נוקבת עם חברי הוועדה לנשיאת עוברים - רופא, פסיכולוג, עובדת סוציאלית, עו"ד. כולם שם כדי לוודא שהאישה בוחרת בדרך הזו בראש צלול ולא מתוך חוסר ברירות, שהיא מודעת לכל הסיכונים וההשלכות, שיש לה תמיכה.
הם מוודאים שקיבלה הסברים והבינה היטב את הזכויות שלה.
*הורמונים שידועים כמגבירי סיכויים לחלות בסרטן, לא מעורבים בהליך פונדקאות, לפחות לא אצל הפונדקאית. מדובר בהורמונים שניתנים לצורך גירוי מוגבר של השחלות לייצור מירבי של ביציות בהליך IVF. את ההליך הזה עוברת בכלל האם המיועדת, לא הפונדקאית (שברוב המקרים, המעורבות התרופתית מסתכמת בהורמוני תמיכה בהריון).
* אין פה עיניין של יחסי "מעמדות" וכוח, אפילו לא של כסף,
ולא, לא כל מי שפונה לפונדקאות כדי להביא ילד לעולם הוא במעמד "גבוה", גם לא כלכלי.
אני מכירה גם הורים מיועדים שלוקחים הלוואות, מוכרים את הבית ומגרדים שקל לשקל כדי לזכות בילד.
*אין פה יחסי עובד-מעביד,
הליך פונדקאות מבוסס על כבוד הדדי ויחסי אמון, ברוב המקרים גם יחסי חברות שנרקמים במהלך הזמן.
* אף אחד לא "קונה" את הפונדקאית או "שוכר" את רחמה,
יש לה יכולת בחירה מלאה.
שמירה על פרטיותה וזכותה על גופה הם בחשיבות עליונה.
*התשלום שמעורב בהליך פונדקאות, הוא *פיצוי! ולא רווח. לא מדובר בסכום משנה חיים, אף פונדקאית לא התעשרה מהתהליך.
*אני לא מכירה אף פונדקאית (ואני מכירה למעלה מ100) שהגיעה לתהליך רק "בשביל הכסף".
גם אם המניע העיקרי/הראשוני הוא כסף - הוא לא יכול להיות המניע *היחיד*. אישה שזהו המניע היחיד עבורה, פשוט לא תעמוד בזה ריגשית ואותה, ידעו כבר לסנן בשלב האבחון הפסיכולוגי, או מקסימום בראיון בוועדה.
*פונדקאית יכולה בהחלט לשמור על קשר עם המשפחה, אם כל הצדדים מעוניינים בכך. אף אחד לא חוטף את התינוק מבין רגליה ומונע ממנה לראות אותו ובדר"כ המשך הקשר זה עיניין ששני הצדדים מסכמים בינהם מראש.
*פונדקאית לא מוסרת את הילד שלה, היא פשוט *מחזירה* אותו להורים שלו.
בישראל, החוק אוסר את האפשרות שפונדקאית תהיה גם תורמת הביצית, במקרה שיש צורך בתרומה כזו.
לעובר חייב להיות קשר ביולוגי לפחות לאחד מההורים המיועדים ושום קשר ביולוגי לפונדקאית.
בנימה אישית -
הידיעה שהפכתי זוג למשפחה,
הרגע הזה שהם אחזו לראשונה את הבן שלהם, לו חיכו כ"כ הרבה זמן -
היו ה"שכר" הכי שווה עבורי.
הרגשתי שמחה, הרגשתי גאווה, הרגשתי שנפלה בחלקי זכות גדולה,
ממש לא הרגשתי מנוצלת.
#פונדקאית_מבחירה
ועכשיו לעינייננו -
הליכי פונדקאות בחו"ל הם שונים מבארץ.
אין לי מספיק ידע בנושא ואני נמנעת מלכתוב בנחרצות לגבי תחומים שאין לי מספיק ידע לגביהם, אבל אני כן מאמינה שלפחות בחלק מהמדינות קיים ניצול.
אז לא הבנתי,
אנשים שמתנגדים למאבק הלהטב"קים כי הם חוששים מניצול;
מה ההגיון למנוע מזוגות חד מיניים פונדקאות כאן בארץ, היכן שהחוק מוסדר ומוקפד כך שלא קיים ניצול
ובעצם כך, לדחוק אותם לעבר פונדקאות חו"ל, שם הם מעורבים בלית ברירה במה שקרוב לוודאי הוא ניצול??
נ.ב
הנה עוד כמה קולות של פונדקאיות מהממות שמרגישות כמוני
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155394998505124&id=666010123

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.

סין, טאייוון

  תעלומה של שי : אפשרות פלישה לטאייוון :   התעלומה של שי : נשיא סין הוא לאומן סיני עם מנטליות של המערב חורש את רעתה של סין . בענין הזה הוא ת...